YESEMEK TARLA DEĞİLDİR

T. Doğan ÖZDİNÇ

4 yıl önce

UNESCO’nun Dünya Mirası Geçici Listesi’nde 177 ülkenin 1.702 mirası yer almaktadır. Türkiye’nin geçici listede 73 kültürel, 2 karma ve 2 doğal olmak üzere toplam 77 mirası bulunmaktadır. 72 Ülkeden 180 farklı üyesi bulunan Yaratıcı Şehirler Ağı’na Türkiye’den 4 şehir üyedir. Üye şehirler listesinde tasarım alanında İstanbul yer alırken, zanaat ve halk sanatları alanında Kütahya, gastronomi alanında ise “Gaziantep ve Hatay” yer almaktadır.

Yesemek M.Ö. II. binin dördüncü çeyreği ile M.Ö. 8. yüzyıl arasında,yakın doğunun en büyük taş ocağı ve heykel işleme atölyesiydi. İslâhiyeilçesinin 22 km. güneydoğusunda bulunan Yesemek Köyünün Karatepesırtlarında yer almaktadır.         Yerli halk Hurrilerin çalıştığı atölye, bölgenin Hitit hâkimiyeti altınagirdiği, M.Ö. 1375-1335 yılları arasında, İmparator 1. Şuppiluma zamanındaişletmeye açılmıştır. Bir ara faaliyeti zayıflayan atölyede, Geç HititKrallıkları zamanında çalışmalar tekrar yoğunlaşmıştır. Yeni dönemdeözellikle, “HİTİT, SURİYE, ARAMİ VE ASUR SANAT UNSURLARI” ağırlık kazanmıştır.Oriantalizm adıyla anılan bu üslup, batıda gelişmeye başlayan Ege Kültürlerinietkileyerek Yunan sanatının çekirdeğini oluşturmuştur.         M.Ö VIII. yüzyılın son çeyreğinde Asurlularca, faaliyetine son verildiğive ustalarının Asur’a götürüldüğü bilinen atölyede, her şey olduğu gibikalmış ve 1890 yılına kadar zaman donmuş gibidir.         300’ün üzerindeki yontu taslağının toprak altından çıkarılıpbelli bir düzende sergilendiği “AÇIK HAVA MÜZESİNDE” taslakların büyükçoğunluğunu kapı aslanları oluşturmaktadır.         Sfenksler, kapı aslanları, oturan aslanlar, kanatlı aslanlar, AmanosDağlarını temsil eden Dağ Tanrısı kabartmaları, savaş sahnesi kabartmalarıve mimari parçaların kendi doğal ortamlarında sergilendiği alan,Gaziantep Müze Müdürlüğü tarafından çevre düzenlemesi yapılarak“AÇIK HAVA MÜZESİ” haline getirilmiştir.         Sonuç olarak büyük bir organizasyonla işletildiği anlaşılan YesemekTaş Ocağı ve Heykel Atölyesi, taşların ocaktan kesilmesi, yontu taslaklarınınhazırlanması ve tamamlanmasına kadar ki evrelerin teker-teker örnekleriyle görülebileceği “DÜNYADA BAŞKA BİR BENZERİ OLMAYAN BİR HEYKEL OKULU” niteliğindedir.         O dönemde bu büyüklükte bir sahayı kaplayan atölyeye ve atölyedemeslek icra eden heykeltıraş sayısına, günümüzde meydana gelen teknolojikve sanatsal gelişmeye rağmen ulaşmak mümkün olamamıştır. Bu durum o dönemde burada yaşayan insan topluluklarının “SANATA VERDİKLERİÖNEMİN BÜYÜKLÜĞÜNÜ” göstermektedir… (ALINTI)

 

İşte müzelerimiz, yerli ve yabancı gezginler ve seyahat acenteleri gezi programlarını yaparken, gezilecek yerleri bu isimlerle organize ederler, HEYKEL TARLASI derseniz, yerlisi de yabancısı da dâhil, hiç kimse anlamaz ve sanırım ayıplarlar…

ZEUGMA MOZAİK MÜZESİ-GAZİANTEP ARKEOLOJİ MÜZESİ HASAN SÜZER ETNOĞRAFYA MÜZESİ.

VE

YESEMEK AÇIK HAVA MÜZESİ-ALİ İHSAN GÖĞÜŞ MÜZESİ GAZİANTEP SAVUNMASI VE KAHRAMANLIK PANOROMASI MÜZESİ-GAZİANTEP BAYAZHAN KENT MÜZESİ-GAZİANTEP OYUN VE OYUNCAK MÜZESİ- GAZİANTEP HAMAM MÜZESİ-EMİNE GÖĞÜŞ MUTFAK MÜZESİ-GAZİANTEP ATATÜRK ANI MÜZESİ-GAZİANTEP MEVLİHANESİ VAKIF MÜZESİ.

VE

GORGO MEDUSA CAM ESERLERİ MÜZESİ-GAZİANTEP KÜLTÜR TARİHİ MÜZESİ-İSLAM BİLİM TARİHİ MÜZESİ-GAZİANTEP ZOOLOJİ VE DOĞA MÜZESİ-ŞAHİNBEY MİLLİ MÜCADELE MÜZESİ.

VE

15 TEMMUZ DEMOKRASİ MÜZESİ-GAZİANTEP İL EĞİTİM TARİHİ MÜZESİ-GAZİANTEP BAKLAVA MÜZESİ-GAZİANTEP FISTIK MÜZESİ.

YAZARIN DİĞER YAZILARI